• banner 2 980 250 bpx
  • banner 1 980 250 bpx
  • banner 5 980 250 bpx

Laatste nieuws

“Voor 21 miljoen euro schade door fipronil”

BRUSSEL De schade die het bloedluisbestrijdingsmiddel fipronil - dat deze zomer in eieren en kippen terechtkwam - loopt op tot 21 miljoen euro. Dat zegt minister van Landbouw Ducarme (MR) in een antwoord op een vraag van Kamerlid Nele Lijnen (Open Vld).

Lees meer...

Lijnen: “NMBS verdient meer autonomie en minder bemoeienis”

De nieuwe ceo van de NMBS Sophie Dutordoir presenteerde gisteren haar visie op het spoorbedrijf in de Kamer. Open Vld Kamerlid Nele Lijnen ondervroeg vanmiddag bevoegd minister Bellot over de modernisering van het spoorbedrijf. “Dutordoir vroeg geen extra geld, maar wel meer autonomie. Die moeten we haar geven. Zodat de NMBS een modern en efficiënt spoorbedrijf kan worden ten dienste van de reiziger.”

Lees meer...

Ook Nederland wil trein Hamont-Weert

Hamont-Achel - Als het van de gloednieuwe Nederlandse regering afhangt, rijden er binnen afzienbare tijd opnieuw passagierstreinen tussen Hamont en het Nederlandse Weert. In het regeerakkoord dat het kabinet Rutte III gisteren voorstelde, is de reactivering van het stukje IJzeren Rijn expliciet opgenomen. “In aansluiting op de Belgische investering op de lijn Antwerpen-Hamont wordt het aansluitende traject Hamont-Weert, met cofinanciering van regionale overheden, gereactiveerd voor personentreinen.” Die korte maar erg duidelijke zinsnede uit het nieuwe Nederlandse regeerakkoord doet de harten in Noord-Limburg sneller slaan. Al jaren ijveren politici aan beide kanten van de grens voor de heropening van een deel van het oude IJzeren Rijn-tracé tussen de Belgische grens in Hamont en het Nederlandse Weert.

Lees meer...

Meerderheidspartijen mikken op gegarandeerde dienstverlening tegen begin 2018

Brussel-Begin 2018 moet er op het spoor een gegarandeerde dienstverlening zijn. Wie wil staken moet dat drie dagen op voorhand laten weten, zodat de NMBS kan bekijken welke treinen kunnen rijden. Een dag voor de staking moet de reiziger worden geïnformeerd.

Lees meer...

Wapens uit België, zowel Waalse conventionele wapens als Vlaamse hoogtechnologische wapens, zijn een gegeerd goed. En beide wapenindustrieën voeren maar wat graag uit omwille van economische belangen. Dit is uiteraard geen abnormaal gegeven. Maar wapens (en munitie) zijn duurzame producten en hebben doorgaans een lange levensduur. Controle op wederuitvoer op korte termijn is moeilijk, op lange termijn bijna schier onmogelijk. En verspreiden doen ze, onze Vlaamse en Waalse militaire producten, zo leren Mali en Syrië ons.

Lees meer: Belgische wapenhandel

Iedereen heeft wel al eens een virus op zijn computer gehad. Vaak is zo een vervelend probleem relatief snel opgelost. Men stelt echter wereldwijd vast dat deze computervirussen steeds minder onschuldig worden. Er is sprake van een ware opmars van de zogenaamde cybercrime: criminelen verplaatsen hun activiteiten naar het internet. Via een malafide e-mail van een bank of via andere trucs proberen deze criminelen toegang te krijgen tot de computer van een onwetende gebruiker. Om enig zicht te krijgen op de omvang van dit probleem, niet alleen bij de gewone gebruiker maar ook bij de ICT van de overheid, heb ik hierover een aantal parlementaire vragen gesteld.

Lees meer: Cybercrime

Wetgevende initiatieven inzake sociale zekerheid/gezondheidszorg

Met de financiële en economische crisis nog vers in ons geheugen kunnen we op het vlak van ons sociaal zekerheidssysteem alvast één duidelijke les trekken: dankzij onze sociale zekerheid heeft de crisis in België niet zo hard toegeslagen als in de VS. Door dit sociaal zekerheidssysteem wordt de koopkracht van de mensen immers op peil gehouden en dat zorgt voor de nodige stabiliteit in de economie.

Lees meer: Sociale zekerheid - gezondheidszorg

Wetgevende initiatieven inzake pensioenen

België vergrijst tegen een pijlsnel tempo. Op zich is dit een positieve evolutie. Dat we langer leven kunnen we alleen maar toejuichen. Maar door de opbouw van ons sociaal model gaan er ook een aantal negatieve aspecten mee gepaard, die we zo snel mogelijk dienen op te vangen, teneinde de welvaartstaat veilig te stellen en de intergenerationele solidariteit te garanderen. Het uitstippelen en volgen van ene tweesporenbeleid is daarbij noodzakelijk.

Lees meer: Pensioenen

Wetgevende initiatieven inzake mobiliteit

Het mobiliteitsinfarct is een zware economische kost. Maar flexibele mobiliteit is vandaag meer dan ooit een economische noodzaak, voor bedrijven, voor de steden, voor de handel. Mobiliteitproblemen, de files, parkeerproblemen, onaangepast openbaar vervoer en verkeers(on)veiligheid wegen ook op de actieve Vlamingen in hun dagelijks leven.

Lees meer: Mobiliteit

Subcategorieën

Zoeken op de website

Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte, meld u aan voor updates, initiatieven en nieuws !
captcha