• banner 2 980 250 bpx
  • banner 1 980 250 bpx
  • banner 5 980 250 bpx

Laatste nieuws

“Voor 21 miljoen euro schade door fipronil”

BRUSSEL De schade die het bloedluisbestrijdingsmiddel fipronil - dat deze zomer in eieren en kippen terechtkwam - loopt op tot 21 miljoen euro. Dat zegt minister van Landbouw Ducarme (MR) in een antwoord op een vraag van Kamerlid Nele Lijnen (Open Vld).

Lees meer...

Lijnen: “NMBS verdient meer autonomie en minder bemoeienis”

De nieuwe ceo van de NMBS Sophie Dutordoir presenteerde gisteren haar visie op het spoorbedrijf in de Kamer. Open Vld Kamerlid Nele Lijnen ondervroeg vanmiddag bevoegd minister Bellot over de modernisering van het spoorbedrijf. “Dutordoir vroeg geen extra geld, maar wel meer autonomie. Die moeten we haar geven. Zodat de NMBS een modern en efficiënt spoorbedrijf kan worden ten dienste van de reiziger.”

Lees meer...

Ook Nederland wil trein Hamont-Weert

Hamont-Achel - Als het van de gloednieuwe Nederlandse regering afhangt, rijden er binnen afzienbare tijd opnieuw passagierstreinen tussen Hamont en het Nederlandse Weert. In het regeerakkoord dat het kabinet Rutte III gisteren voorstelde, is de reactivering van het stukje IJzeren Rijn expliciet opgenomen. “In aansluiting op de Belgische investering op de lijn Antwerpen-Hamont wordt het aansluitende traject Hamont-Weert, met cofinanciering van regionale overheden, gereactiveerd voor personentreinen.” Die korte maar erg duidelijke zinsnede uit het nieuwe Nederlandse regeerakkoord doet de harten in Noord-Limburg sneller slaan. Al jaren ijveren politici aan beide kanten van de grens voor de heropening van een deel van het oude IJzeren Rijn-tracé tussen de Belgische grens in Hamont en het Nederlandse Weert.

Lees meer...

Meerderheidspartijen mikken op gegarandeerde dienstverlening tegen begin 2018

Brussel-Begin 2018 moet er op het spoor een gegarandeerde dienstverlening zijn. Wie wil staken moet dat drie dagen op voorhand laten weten, zodat de NMBS kan bekijken welke treinen kunnen rijden. Een dag voor de staking moet de reiziger worden geïnformeerd.

Lees meer...

Wetgevende initiatieven inzake mobiliteit

Het mobiliteitsinfarct is een zware economische kost. Maar flexibele mobiliteit is vandaag meer dan ooit een economische noodzaak, voor bedrijven, voor de steden, voor de handel. Mobiliteitproblemen, de files, parkeerproblemen, onaangepast openbaar vervoer en verkeers(on)veiligheid wegen ook op de actieve Vlamingen in hun dagelijks leven.

We moeten niet enkel focussen op het comfort van het openbaar vervoer, maar ook nadenken over hoe een deel van de tijd die werkende Vlamingen doorbrengen op weg naar en van het werk productief kan zijn door nieuwe technologische mogelijkheden (bv. draadloos internetten in treinen) aan te wenden. Ook de taboes rond telewerken zullen moeten sneuvelen. De uitdaging is niet de auto te diaboliseren, maar goed en veilig in het verkeer te integreren. Onderstaand vindt u de verschillende initiatieven die ik daarover genomen heb:

word 35px235 kByte (Word)

Wetsvoorstel tot invoering van een mobiliteitsvergoeding

Vraag om uitleg betreffende het inzetten van extra wagons bij extra treinreizigers in volle spits

Schriftelijke vraag over de NMBS en de communicatie naar de reizigers bij vertraging

Schriftelijke vraag over draadloos internet op de trein

Schriftelijke vraag over vliegtuigmaatschappijen die vluchten weigeren aan gehandicapte personen

 

 

 

Zoeken op de website

Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte, meld u aan voor updates, initiatieven en nieuws !
captcha