Nele Lijnen: ‘38.000 meldingen van oplichting via nieuw meldpunt op twee jaar tijd, eerste drie maanden van 2018 al 10.000 meldingen'
De website https://meldpunt.belgie.be , opgericht begin 2016, laat ondernemingen en consumenten toe om melding te maken van misleiding, bedrog, fraude, illegale handelspraktijken of oplichting. Kamerlid Nele Lijnen vroeg aan Minister Peeters cijfers over het aantal meldingen. Daaruit blijkt dat die fors toegenomen zijn vorig jaar : 21.830 meldingen in 2016, 38.181 in 2017. Ook in het eerste trimester van 2018 werden reeds circa 10.000 meldingen gedaan.
Een overzicht van de belangrijkste categorieën van online meldingen:
Type |
2016 |
2017 |
Totaal |
Windows scam* |
174 |
748 |
922 |
Aanmaningsbrief van incassobureau, advocaat of deurwaarder |
415 |
422 |
837 |
Bedrijvengidsen, reclameronselaars, acquisitiefraude (B2B) |
324 |
333 |
657 |
CEO-fraude** |
93 |
275 |
368 |
Fraude bij online aankopen en verkopen |
2482 |
5888 |
8370 |
Misleidende of bedrieglijke reclame |
682 |
1029 |
1711 |
Namaak en piraterij |
196 |
574 |
770 |
Ongevraagd een pakket of dienst ontvangen |
731 |
541 |
1272 |
Ongewenste e-mails, spam, phishing |
1600 |
3296 |
4896 |
Ontbrekende/verkeerde prijsaanduiding |
407 |
556 |
963 |
Slechte kwaliteit klantendienst |
239 |
476 |
715 |
Sluikwerk/zwartwerk/schijnzelfstandige |
493 |
584 |
1077 |
Spookfacturen |
1914 |
1802 |
3716 |
Toegangsbewijzen voor evenementen |
187 |
275 |
462 |
Verkeerde/geen levering |
744 |
2547 |
3291 |
Vervalste facturen |
317 |
330 |
647 |
Vervelende telefoontjes |
3179 |
8211 |
11390 |
Voorschotfraude*** |
250 |
445 |
695 |
Vriendschapsfraude**** |
122 |
253 |
375 |
Wettelijke garantie |
516 |
358 |
874 |
Geen van deze/ander probleem |
4543 |
6278 |
10821 |
*Je krijgt telefoon van een zogezegde medewerker van bv. Microsoft, die vervolgens bv. je bankcode wil kennen
**De oplichter mailt alsof hij een leidinggevende is, en vraagt de medewerker bv. om geld van het bedrijf over te schrijven
*** De oplichter belooft iets waardevol, maar wil eerst een voorschot
**** Mensen geld aftroggelen die op zoek zijn naar vriendschap
“Deze cijfers tonen natuurlijk enkel het aantal aangiftes, niet het werkelijke aantal fraudeleuze praktijken, maar hieruit blijkt wel dat steeds mensen klacht indienen,” aldus Lijnen.
Zeer veel meldingen gebeuren online:
|
|||||||||||||
De meeste klachten online gebeuren door een particulier:
|
Tegelijk hebben de meeste online klachten dan weer betrekking op een onderneming:
Tegenpartij/Partie adverse |
2016 |
2017 |
Onderneming/Entreprise |
17.388 |
30.496 |
Particulier |
3.686 |
7.279 |
Totaal/Total |
21.074 |
37.775 |
Op de vraag van Nele Lijnen hoe de verdere opvolging van klachten gebeurt, en hoe lang die behandeling gemiddeld duurt, blijft de Minister vaag: “De meldingen bevatten een hele reeks indicatoren die wijzen op de aanwezigheid van problematieken die eventueel moeten onderzocht worden. De meldingen worden steeds op deze indicatoren gescreend en op basis van de resultaten verder in detail onderzocht. Deze analyse leidt tot een verdere verfijning van de informatie die in aanmerking kan komen voor verder onderzoek.”