Skip to main content
  • Slide Mobile 2019 2b
  • Slide Mobile 2019 3b
  • Slide Mobile 2019 4b
  • Slide Mobile 2019 5b
  • Slide Mobile 2019 6b
  • Slide Mobile 2019 7b
  • Slide Mobile 2019 8b
  • Slide Mobile 2019 9c

Ook Nederland wil trein Hamont-Weert

Hamont-Achel - Als het van de gloednieuwe Nederlandse regering afhangt, rijden er binnen afzienbare tijd opnieuw passagierstreinen tussen Hamont en het Nederlandse Weert. In het regeerakkoord dat het kabinet Rutte III gisteren voorstelde, is de reactivering van het stukje IJzeren Rijn expliciet opgenomen. “In aansluiting op de Belgische investering op de lijn Antwerpen-Hamont wordt het aansluitende traject Hamont-Weert, met cofinanciering van regionale overheden, gereactiveerd voor personentreinen.” Die korte maar erg duidelijke zinsnede uit het nieuwe Nederlandse regeerakkoord doet de harten in Noord-Limburg sneller slaan. Al jaren ijveren politici aan beide kanten van de grens voor de heropening van een deel van het oude IJzeren Rijn-tracé tussen de Belgische grens in Hamont en het Nederlandse Weert.

Vandaag heeft Vlaanderen maar één spoorwegverbinding met de noorderburen, in Essen. Door het Belgische spoornet op Weert aan te sluiten, krijgen reizigers een snelle aansluiting naar onder andere Amsterdam, dat maar op anderhalf uur sporen van Weert ligt. Investeringsplan NMBS Dat Nederland nu nadrukkelijk zegt te willen investeren in de reactivering van de 9 km spoor op haar grondgebied, is volgens politici die zich al jaren voor dit dossier inzetten een erg belangrijk beslissing. “Hiermee is de laatste grote horde weggewerkt om terug treinen te laten rijden tussen Nederlands en Belgisch Limburg”, zegt Kamerlid Nele Lijnen (Open Vld). Maar dan moet ons land wel investeren in de elektrificatie van de spoorlijn Mol-Hamont. Vandaag zijn daar geen bovenleidingen, waardoor het traject enkel met milieuvervuilende dieseltreinen kan worden aangedaan. De Nederlanders willen die dieseltreinen niet door hun natuurgebieden laten rijden en bovendien staan ze een directe verbinding met Brussel en Antwerpen in de weg.

“De elektrificatie is een van de Vlaamse prioriteiten in het investeringsplan voor het spoor dat op 20 november door mobiliteitsminister Bellot (MR) wordt voorgesteld”, zegt Lijnen. “We gaan er vanuit dat Mol-Hamont daarin staat. Tegen 2020 zouden die werken dan afgerond moeten zijn.” De elektrificatie kost Infrabel 46 miljoen euro, maar er ligt 18,5 miljoen Europees geld klaar. “Een subsidiedossier dat samenhangt met een gelijkaardige lijn in Wallonië”, zegt burgemeester Theo Schuurmans (CD&V) van Hamont-Achel. “Ik wil het vel van de beer dus nog niet verkopen voor hij geschoten is, maar ik ben wel erg blij met dit nieuws. Hier heb ik samen met mijn collega’s aan de andere kant van de grens jaren voor gelobbyd.”

Bron: Het Belang Van Limburg online, woensdag 11 oktober 2017