• banner 2 980 250 bpx
  • banner 1 980 250 bpx
  • banner 5 980 250 bpx

Laatste Nieuws

Ook Nederland wil trein Hamont-Weert

Hamont-Achel - Als het van de gloednieuwe Nederlandse regering afhangt, rijden er binnen afzienbare tijd opnieuw passagierstreinen tussen Hamont en het Nederlandse Weert. In het regeerakkoord dat het kabinet Rutte III gisteren voorstelde, is de reactivering van het stukje IJzeren Rijn expliciet opgenomen. “In aansluiting op de Belgische investering op de lijn Antwerpen-Hamont wordt het aansluitende traject Hamont-Weert, met cofinanciering van regionale overheden, gereactiveerd voor personentreinen.” Die korte maar erg duidelijke zinsnede uit het nieuwe Nederlandse regeerakkoord doet de harten in Noord-Limburg sneller slaan. Al jaren ijveren politici aan beide kanten van de grens voor de heropening van een deel van het oude IJzeren Rijn-tracé tussen de Belgische grens in Hamont en het Nederlandse Weert.

Lees meer...

Meerderheidspartijen mikken op gegarandeerde dienstverlening tegen begin 2018

Brussel-Begin 2018 moet er op het spoor een gegarandeerde dienstverlening zijn. Wie wil staken moet dat drie dagen op voorhand laten weten, zodat de NMBS kan bekijken welke treinen kunnen rijden. Een dag voor de staking moet de reiziger worden geïnformeerd.

Lees meer...

'Reizigers verdienen beter dan paniekreacties over de toekomst van het spoor'

'Niet elke privatisering is des duivels', vinden Kamerleden Sabien Lahaye-Battheu en Nele Lijnen (Open VLD).

Een stipt, kwaliteitsvol en betaalbaar spooraanbod, dat is het alternatief voor de files die we alle dagen op onze wegen zien. Daar zijn experts en beleidsmakers het over de partijgrenzen heen eens. Ondanks de vele stappen die reeds gezet zijn, lijkt de NMBS op dit moment niet in staat om dat alternatief waar te kunnen maken. De tijd dringt nochtans. Tegen 2023 moeten onze nationale spoorwegen van Europa kunnen aantonen dat ze voldoende performant zijn, anders zal de markt van het binnenlands spoorvervoer onherroepelijk worden opengesteld. Voor sommigen is het onbespreekbaar dat er private reizigerstreinen op de Belgische sporen zouden rijden. Nochtans werd het grootste deel van ons spoorwegnet in de 19e eeuw privaat aangelegd én geëxploiteerd. In de Antwerpse haven, maar ook ver daarbuiten, kan je bovendien goederentreinen van tientallen verschillende private operatoren op dezelfde sporen zien rijden.

Lees meer...

Nele Lijnen geeft in Nederland uitleg over de eiercrisis

Als lid van de kamercommissie Landbouw was Nele Lijnen aanwezig op de vergadering van 9/8/2017 samen met de commissie Volksgezondheid die bijeengeroepen werd over de Fipromil-affaire. Aangezien Nederland hier ook een rol in speelt, mocht Nele achteraf toelichting geven aan het Nederlandse actualiteitenprogramma Eén Vandaag. 

Herbekijk hier de uitzending.

Zoeken op de website

Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte, meld u aan voor updates, initiatieven en nieuws !
captcha