• banner 2 980 250 bpx
  • banner 1 980 250 bpx
  • banner 5 980 250 bpx

“Eenvoudige herorganisatie spoor zou veel opleveren”

Brussel - Kamerlid Nele Lijnen (Open Vld) heeft een plan om het Limburgs spoor anders te organiseren. “Een heel logisch, haalbaar plan waar we uitgaan van de bestaande infrastructuur en bestaand materieel”, zegt Lijnen die dit ook gaat voorleggen aan NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir. “We zorgen er ook voor dat we ons binnen Limburg meer kunnen verplaatsen met de trein. Hasselt wordt een hub waar alle lokale treinen aankomen, vandaaruit reis je om de 30 minuten verder naar buiten de provincie.”

Lees meer: “Eenvoudige herorganisatie spoor zou veel opleveren”

“Voor 21 miljoen euro schade door fipronil”

BRUSSEL De schade die het bloedluisbestrijdingsmiddel fipronil - dat deze zomer in eieren en kippen terechtkwam - loopt op tot 21 miljoen euro. Dat zegt minister van Landbouw Ducarme (MR) in een antwoord op een vraag van Kamerlid Nele Lijnen (Open Vld).

Lees meer: “Voor 21 miljoen euro schade door fipronil”

Lijnen: “NMBS verdient meer autonomie en minder bemoeienis”

De nieuwe ceo van de NMBS Sophie Dutordoir presenteerde gisteren haar visie op het spoorbedrijf in de Kamer. Open Vld Kamerlid Nele Lijnen ondervroeg vanmiddag bevoegd minister Bellot over de modernisering van het spoorbedrijf. “Dutordoir vroeg geen extra geld, maar wel meer autonomie. Die moeten we haar geven. Zodat de NMBS een modern en efficiënt spoorbedrijf kan worden ten dienste van de reiziger.”

Lees meer: Lijnen: “NMBS verdient meer autonomie en minder bemoeienis”

Ook Nederland wil trein Hamont-Weert

Hamont-Achel - Als het van de gloednieuwe Nederlandse regering afhangt, rijden er binnen afzienbare tijd opnieuw passagierstreinen tussen Hamont en het Nederlandse Weert. In het regeerakkoord dat het kabinet Rutte III gisteren voorstelde, is de reactivering van het stukje IJzeren Rijn expliciet opgenomen. “In aansluiting op de Belgische investering op de lijn Antwerpen-Hamont wordt het aansluitende traject Hamont-Weert, met cofinanciering van regionale overheden, gereactiveerd voor personentreinen.” Die korte maar erg duidelijke zinsnede uit het nieuwe Nederlandse regeerakkoord doet de harten in Noord-Limburg sneller slaan. Al jaren ijveren politici aan beide kanten van de grens voor de heropening van een deel van het oude IJzeren Rijn-tracé tussen de Belgische grens in Hamont en het Nederlandse Weert.

Lees meer: Ook Nederland wil trein Hamont-Weert

Zoeken op de website

Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte, meld u aan voor updates, initiatieven en nieuws !
captcha