• banner 2 980 250 bpx
  • banner 1 980 250 bpx
  • banner 5 980 250 bpx

Kamer keurt voorstel extra verkoopkanalen voor treintickets goed

Het voorstel “treinpunten” dat Sabine Lahaye-Battheu en ik indienden in De Kamer werd met de steun van NV-A en andere meerderheidspartijen vandaag goedgekeurd. De laatste jaren is de fysieke verkoop van treintickets aan stationsloketten stelselmatig achteruitgegaan. De verkoop aan de loketten daalde van 65% in oktober 2013 naar 46% in september 2016. Tegelijkertijd steeg de verkoop via de automaten van 16% naar 44%. Het aandeel van de onlineverkoop evolueerde van 6,6% naar 7,5%. Daarom kondigde de NMBS in mei 2015 aan dat in 33 stations, waar de inactiviteitsgraad van het personeel meer dan 60% bedroeg, de loketten zouden worden gesloten. In 25 andere stations werden de openingsuren van de loketten beperkt.

Dat heeft heel wat gevolgen voor de reiziger. Zo zijn de wachtruimtes vaak enkel toegankelijk indien er toezicht aanwezig is in het stationsgebouw. Ook de beschikbaarheid van sanitaire faciliteiten blijkt hier vaak afhankelijk van. Vele bestaande stationsgebouwen staan geheel of gedeeltelijk leeg. Naast de loketten en de wachtzalen zijn er bijvoorbeeld ook voormalige woonruimtes van de stationschef of voormalige seinposten die op een herbestemming wachten. Voor sommige stationsgebouwen werd intussen reeds een herbestemming gevonden, maar andere gebouwen staan al jaren geheel of gedeeltelijk leeg. Deze ruimtes, die vaak op zeer goede locaties gelegen zijn, bieden zo geen meerwaarde aan de reizigers, noch aan de omgeving.

Lees meer: Kamer keurt voorstel extra verkoopkanalen voor treintickets goed

Waarom verandert er al 15 jaar niets aan vaderschapsverlof?

Tien dagen ouderschapsverlof, niet verplicht: daarmee moeten jonge vaders het vandaag doen. Ideeën genoeg om dat uit te breiden, maar daar blijft het bij. Otto is nog geen twee maanden oud, maar jonge vader Thomas Vanderveken is alweer even aan het werk. In het tv-programma Cath & Gasten brak de presentator, als zoveelste BV, een lans voor meer tijd met zijn zoon. Hij nam na de geboorte een maand extra verlof zonder wedde, maar nadien “moest er weer brood op de plank komen”. Vanderveken: “Het is alsof ik deelneem aan een toneel, mijn vrouw speelt de hoofdrol, en ik de dwaze rol. En na tien dagen moet ik weg.”

Lees meer: Waarom verandert er al 15 jaar niets aan vaderschapsverlof?

Enkel dader heeft baat bij verjaring seksueel misbruik

Na de golf van getuigenissen over misbruik in de kerk werd de verjaringstermijn voor misbruik van minderjarigen van tien naar vijftien jaar opgetrokken. Wat is de volgende stap?  Staatssecretaris voor Gelijke Kansen Sleurs breekt een lans voor het optrekken van de verjaringstermijn. Justitieminister Geens heeft wel oren naar haar voorstel. Moet er opnieuw gesleuteld worden aan de verjaringstermijnen voor seksueel misbruik?

Lees meer: Enkel dader heeft baat bij verjaring seksueel misbruik

Elektrificatie spoor Mol-Hamont-Weert stap dichterbij

Er komt schot in de elektrificatie van de trein Mol-Hamont-Weert (lijn 19). De federale regering heeft gisteren beslist dat er 1 miljard euro vrijkomt voor investeringen bij de NMBS, waaronder 365 miljoen euro voor Vlaamse spoorprioriteiten. En aangezien minister-president Geert Bourgeois (N-VA) Limburg absolute prioriteit geeft, komen lijnen 18 en 19 in beeld. Ook minister François Bellot (MR) gaf gisteren aan dat hij een Europees grensoverschrijdend project zal indienen voor lijn 19.

Lees meer: Elektrificatie spoor Mol-Hamont-Weert stap dichterbij

Zoeken op de website

Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte, meld u aan voor updates, initiatieven en nieuws !
captcha