Skip to main content
  • Slide Mobile 2019 2b
  • Slide Mobile 2019 3b
  • Slide Mobile 2019 4b
  • Slide Mobile 2019 5b
  • Slide Mobile 2019 6b
  • Slide Mobile 2019 7b
  • Slide Mobile 2019 8b
  • Slide Mobile 2019 9c

5 weken zwangerschapsverlof voor papa’s: geef ouders de keuze om zwangerschapsverlof te delen

In de plenaire van 9 maart ondervroeg ik Minister Peeters over mijn wetsvoorstel om kersverse ouders de vrije keuze te geven om de laatste 5 weken van het zwangerschapsverlof te delen. Eerder deze week had staatssecretaris voor Gelijke Kansen Demir een lans gebroken om zorgverloven deelbaar te maken.
Meer en meer jonge vaders willen een actievere rol spelen in de opvoeding van hun kroost. Onlangs kaartte bekende Vlaming Thomas Vanderveken aan dat hij langer voor zijn nieuwgeboren zoon wilde zorgen, maar opnieuw moest gaan werken. Staatssecretaris Demir liet zich dan weer positief uit over het Scandinavisch systeem waarbij ouders verplicht een deel van het ouderschapsverlof moeten opnemen. Al jaren sta ik op de barricaden voor meer gelijkheid tussen man en vrouw.

Lees verder

Kamer keurt voorstel extra verkoopkanalen voor treintickets goed

Het voorstel “treinpunten” dat Sabine Lahaye-Battheu en ik indienden in De Kamer werd met de steun van NV-A en andere meerderheidspartijen vandaag goedgekeurd. De laatste jaren is de fysieke verkoop van treintickets aan stationsloketten stelselmatig achteruitgegaan. De verkoop aan de loketten daalde van 65% in oktober 2013 naar 46% in september 2016. Tegelijkertijd steeg de verkoop via de automaten van 16% naar 44%. Het aandeel van de onlineverkoop evolueerde van 6,6% naar 7,5%. Daarom kondigde de NMBS in mei 2015 aan dat in 33 stations, waar de inactiviteitsgraad van het personeel meer dan 60% bedroeg, de loketten zouden worden gesloten. In 25 andere stations werden de openingsuren van de loketten beperkt.

Dat heeft heel wat gevolgen voor de reiziger. Zo zijn de wachtruimtes vaak enkel toegankelijk indien er toezicht aanwezig is in het stationsgebouw. Ook de beschikbaarheid van sanitaire faciliteiten blijkt hier vaak afhankelijk van. Vele bestaande stationsgebouwen staan geheel of gedeeltelijk leeg. Naast de loketten en de wachtzalen zijn er bijvoorbeeld ook voormalige woonruimtes van de stationschef of voormalige seinposten die op een herbestemming wachten. Voor sommige stationsgebouwen werd intussen reeds een herbestemming gevonden, maar andere gebouwen staan al jaren geheel of gedeeltelijk leeg. Deze ruimtes, die vaak op zeer goede locaties gelegen zijn, bieden zo geen meerwaarde aan de reizigers, noch aan de omgeving.

Lees verder