Skip to main content
  • Slide Mobile 2019 2b
  • Slide Mobile 2019 3b
  • Slide Mobile 2019 4b
  • Slide Mobile 2019 5b
  • Slide Mobile 2019 6b
  • Slide Mobile 2019 7b
  • Slide Mobile 2019 8b
  • Slide Mobile 2019 9c

Nele Lijnen: ‘38.000 meldingen van oplichting via nieuw meldpunt op twee jaar tijd, eerste drie maanden van 2018 al 10.000 meldingen'

De website https://meldpunt.belgie.be , opgericht begin 2016, laat ondernemingen en consumenten toe om melding te maken van misleiding, bedrog, fraude, illegale handelspraktijken of oplichting. Kamerlid Nele Lijnen vroeg aan Minister Peeters cijfers over het aantal meldingen. Daaruit blijkt dat die fors toegenomen zijn vorig jaar : 21.830 meldingen in 2016, 38.181 in 2017. Ook in het eerste trimester van 2018 werden reeds circa 10.000 meldingen gedaan.

Een overzicht van de belangrijkste categorieën van online meldingen:

Type

2016

2017

Totaal

Windows scam*

174

748

922

Aanmaningsbrief van incassobureau, advocaat of deurwaarder

415

422

837

Bedrijvengidsen, reclameronselaars, acquisitiefraude (B2B)

324

333

657

CEO-fraude**

93

275

368

Fraude bij online aankopen en verkopen

2482

5888

8370

Misleidende of bedrieglijke reclame

682

1029

1711

Namaak en piraterij

196

574

770

Ongevraagd een pakket of dienst ontvangen

731

541

1272

Ongewenste e-mails, spam, phishing

1600

3296

4896

Ontbrekende/verkeerde prijsaanduiding

407

556

963

Slechte kwaliteit klantendienst

239

476

715

Sluikwerk/zwartwerk/schijnzelfstandige

493

584

1077

Spookfacturen

1914

1802

3716

Toegangsbewijzen voor evenementen

187

275

462

Verkeerde/geen levering

744

2547

3291

Vervalste facturen

317

330

647

Vervelende telefoontjes

3179

8211

11390

Voorschotfraude***

250

445

695

Vriendschapsfraude****

122

253

375

Wettelijke garantie

516

358

874

Geen van deze/ander probleem

4543

6278

10821

*Je krijgt telefoon van een zogezegde medewerker van bv. Microsoft, die vervolgens bv. je bankcode wil kennen
**De oplichter mailt alsof hij een leidinggevende is, en vraagt de medewerker bv. om geld van het bedrijf over te schrijven
*** De oplichter belooft iets waardevol, maar wil eerst een voorschot
**** Mensen geld aftroggelen die op zoek zijn naar vriendschap

“Deze cijfers tonen natuurlijk enkel het aantal aangiftes, niet het werkelijke aantal fraudeleuze praktijken, maar hieruit blijkt wel dat steeds mensen klacht indienen,” aldus Lijnen.

Zeer veel meldingen gebeuren online:

Bron/Source

2016

2017

Online

21.074

37.775

Brief/Lettre

756

406

Totaal/Total

21.830

38.181

 
 

De meeste klachten online gebeuren door een particulier:

   

Melder/Plaignant

2016

2017

Particulier

17.583

32.301

Onderneming/Entreprise

3.044

4.840

Tussenpersoon/Intermédiaire

447

634

Totaal/Total

21.074

37.775

Tegelijk hebben de meeste online klachten dan weer betrekking op een onderneming:

Tegenpartij/Partie adverse

2016

2017

Onderneming/Entreprise

17.388

30.496

Particulier

3.686

7.279

Totaal/Total

21.074

37.775

Op de vraag van Nele Lijnen hoe de verdere opvolging van klachten gebeurt, en hoe lang die behandeling gemiddeld duurt, blijft de Minister vaag: “De meldingen bevatten een hele reeks indicatoren die wijzen op de aanwezigheid van problematieken die eventueel moeten onderzocht worden. De meldingen worden steeds op deze indicatoren gescreend en op basis van de resultaten verder in detail onderzocht. Deze analyse leidt tot een verdere verfijning van de informatie die in aanmerking kan komen voor verder onderzoek.”