• banner 2 980 250 bpx
  • banner 1 980 250 bpx
  • banner 5 980 250 bpx

Laatste Nieuws

Nele Lijnen: “NMBS moet modern bedrijf worden zodat Pano-reportage met stoomtrein in archief kan”

Een Pano-reportage schetst een ontluisterend beeld van de Belgische spoorwegmaatschappij. Volgens Open Vld Kamerlid Nele Lijnen is dit helaas geen nieuws: “We weten al langer dat de NMBS een oud staatsbedrijf is uit de vorige eeuw. Vakbonden en politiek moeten zich minder moeien en privaat kapitaal is nodig om van de NMBS een modern bedrijf te maken.”

Gisterenavond bracht Pano een ontluisterende reportage over hoe onze nationale spoorwegen functioneren. “Een strenge structuur met een grote nadruk op sanctionering, waardoor treinpersoneel zelfs anoniem moesten getuigen uit schrik, een hopeloos achterhaald informaticasysteem, een administratief waterhoofd dat zichzelf hardnekkig in stand houdt…”, zegt Nele Lijnen. “Maar eigenlijk is dit geen nieuws. Vorig jaar heeft de nieuwe CEO Sophie Dutordoir het scenario van de reportage al geschetst. We weten dat de NMBS een oud staatsbedrijf is uit de vorige eeuw. Maar dat maakt de repo niet minder ontluisterend.”

Volgens het liberale Kamerlid moet de NMBS dringend bestuurd worden zoals een echt bedrijf. “Met minder bemoeienis van de vakbonden en de overheid. Met de klant en een goede dienstverlening centraal. Dat is de evidentie. Zo niet zal de NMBS teloor gaan over enkele jaren wanneer het reizigersvervoer vrij wordt gemaakt en er concurrentie op het spoor komt.”

Lijnen stelt wel vertrouwen in de vrouw aan het stuur, mevrouw Dutordoir. “Het was een krachtig signaal dat ze de getuigen uit de reportage in bescherming neemt. Zij staat uitdrukkelijk aan de kant van de werknemers én de klanten. Zo hoort het. Zij zal de tanker moeten keren, en dit met de steun van deze regering.”

Het liberale Kamerlid wijst er ook op dat een inbreng van privaat kapitaal het spoorbedrijf kan helpen. “Kijk naar Proximus en bpost. Vroeger waren dit ook vermolmde staatsbedrijven, vandaag zijn ze beursgenoteerd en bloeien ze als nooit tevoren. Ook de VRT vaarde wel dankzij de concurrentie van VTM. Dit moet ook met het spoor gebeuren. Pas dan kunnen we de Pano-reportage samen met de stoomtrein definitief naar de archieven verwijzen.”

 

Zoeken op de website

Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte, meld u aan voor updates, initiatieven en nieuws !
captcha