• banner 2 1280 250 bpx
  • banner 1 1280 250 bpx
  • banner 5 1280 250 bpx

Laatste Nieuws

Kamer keurt voorstel extra verkoopkanalen voor treintickets goed

Het voorstel “treinpunten” dat Sabine Lahaye-Battheu en ik indienden in De Kamer werd met de steun van NV-A en andere meerderheidspartijen vandaag goedgekeurd. De laatste jaren is de fysieke verkoop van treintickets aan stationsloketten stelselmatig achteruitgegaan. De verkoop aan de loketten daalde van 65% in oktober 2013 naar 46% in september 2016. Tegelijkertijd steeg de verkoop via de automaten van 16% naar 44%. Het aandeel van de onlineverkoop evolueerde van 6,6% naar 7,5%. Daarom kondigde de NMBS in mei 2015 aan dat in 33 stations, waar de inactiviteitsgraad van het personeel meer dan 60% bedroeg, de loketten zouden worden gesloten. In 25 andere stations werden de openingsuren van de loketten beperkt.

Dat heeft heel wat gevolgen voor de reiziger. Zo zijn de wachtruimtes vaak enkel toegankelijk indien er toezicht aanwezig is in het stationsgebouw. Ook de beschikbaarheid van sanitaire faciliteiten blijkt hier vaak afhankelijk van. Vele bestaande stationsgebouwen staan geheel of gedeeltelijk leeg. Naast de loketten en de wachtzalen zijn er bijvoorbeeld ook voormalige woonruimtes van de stationschef of voormalige seinposten die op een herbestemming wachten. Voor sommige stationsgebouwen werd intussen reeds een herbestemming gevonden, maar andere gebouwen staan al jaren geheel of gedeeltelijk leeg. Deze ruimtes, die vaak op zeer goede locaties gelegen zijn, bieden zo geen meerwaarde aan de reizigers, noch aan de omgeving.

Lees meer...

Win for Life boek Nele Lijnen

winforlife header

Lees meer...

1 op 2 verkrachtingsdossiers geseponeerd

In vijf jaar tijd zijn 11.665 verkrachtingsdossiers geseponeerd - of 1 op de 2. Dat blijkt uit cijfers die Nele Lijnen heeft opgevraagd bij de minister van Justitie Geens. De voornaamste oorzaken zijn een gebrek aan bewijs en daders die niet kunnen worden geïdentificeerd. Het aantal verkrachtingszaken die parketten verticaal klasseren, daalt jaar na jaar. Toch werd tussen 2010 en 2015 nog 50,21% van de dossiers geseponeerd.

Dat is een bijzonder slecht signaal aan slachtoffers én daders. Het is immers cruciaal dat slachtoffers klacht indienen, en zo snel mogelijk, zodat sporen verzameld kunnen worden. Maar negen op tien slachtoffers stapt niet naar de politie. Uit angst of schaamte, of precies omdat ze denken dat het toch niets uithaalt. Het is dan ook onaanvaardbaar dat het aantal seponeringen zo hoog ligt.

Cruciaal is voor Nele Lijnen de oprichting van multidisciplinaire referentiecentra waar slachtoffers medische verzorging krijgen en begeleid worden bij het indienen van een klacht. Medische, politionele en juridische experts worden dus samengebracht, zodat het slachtoffer zijn of haar verhaal niet ettelijke keren moet herhalen en telkens het trauma moet herbeleven. Staatssecretaris Sleurs start binnenkort een aantal proefprojecten met deze centra. Voor Nele Lijnen moeten zulke centra zo snel mogelijk opengaan in heel België. In ondermeer Nederland hebben zij hun waarde al bewezen.

“Ontstemd over het negatieve advies van de auditeur van de Raad van State over de Noord-Zuidverbinding”

Nele Lijnen en Marino Keulen reageren ontstemd op het negatieve advies van de auditeur van de Raad van State over de Noord-Zuidverbinding in Limburg. Dit is geen definitieve uitspraak, daarover heeft de Raad van State zelf het laatste woord, maar meestal volgt men het advies van de auditeur. Begin volgend jaar zal duidelijk worden wat het eindoordeel is van de Raad van State. De auditeur heeft aanmerkingen op de gevolgde procedure. De Vlaamse overheid heeft nagelaten om aan het brede publiek kennis te geven van over de te onderzoeken effecten op het milieu door de aanleg van de Noord-Zuidverbinding.
De procedures zijn complex en meermaals heeft de slang al in de eigen staart gebeten. Concreet betekent dit dat zelfs de overheid in het amalgaam van de wetgeving zelf het spoor bijster raakt. In mensentaal is het probleem van de auditeur dat de overheid te weinig de mensen betrokken heeft om aan te geven wat onderzocht moet worden om te bekijken welke effecten er voor het milieu zijn wanneer men de weg aanlegt. Doordat er nieuwe plandelen opgenomen zijn (bv. wijziging in een aantal tunnels) in het GRUP, mocht men niet uitgaan van de eerdere resultaten.
Meer dan ooit blijft Open Vld bij het standpunt dat doorzetten maar mogelijk is mits het stemmen van een nooddecreet om eindelijk tot realisaties te komen op het terrein.

Zoeken op de website

Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte, meld u aan voor updates, initiatieven en nieuws !
captcha