• banner 2 980 250 bpx
  • banner 1 980 250 bpx
  • banner 5 980 250 bpx

De Senaat

Rol van de Senaat

Als gevolg van de 6de staatshervorming worden de meeste senatoren vanaf 25 mei 2014 door de parlementen van de gemeeschappen en gewesten aangeduid. Ze nemen deel aan de federale besluitsvorming en behartigen hierbij de belangen van de deelstaten.

De nieuwe Senaat heeft voornamelijk de volgende taken:

Wetgeving
De Senaat is, samen met de Kamer, ten volle bevoegd voor de Grondwet en de wetgeving over de organisatie en de werking van de federale staat en van de deelstaten. Naargelang de soort wet zijn verschillende procedures mogelijk.

Informatieverslagen
De Senaat kan ook informatieverslagen opstellen, in het bijzonder wanneer een regel invloed heeft op die van een ander bevoegdheidsniveau (Staat, Gemeenschappen, Gewesten).

Belangenconflicten
Nog steeds in de federale logica, bemiddelt de Senaat in eventuele belangenconflicten tussen de verschillende parlementen van het land.
Internationale parlementaire organisaties
Via hun vertegenwoordigers in de Senaat hebben de deelstaten toegang tot internationale parlementaire organisaties.

Subsidiariteit
Net als de andere parlementen waakt de Senaat erover dat de Europese Unie geen initiatief neemt over een thema dat beter op een ander niveau behandeld wordt. Dat is de subsidiariteitstoets.
Benoemingen in rechtscolleges

De Senaat neemt ten slotte deel aan een aantal benoemingen in hoge rechtscolleges (Grondwettelijk Hof, Raad van State, Hoge Raad voor de Justitie).

De deelstaten krijgen hun eigen senatoren
Voor de Staatshervorming van 1993 werden het Vlaams Parlement, het Parlement van de Franse gemeenschap en het Waals Parlement samengesteld uit kamerleden en senatoren.
Samen met de rechtstreekse verkiezing van andere parlementsleden op federaal niveeau dan op het niveau van de gemeenschappen en gewesten werd het 'dubbelmandaat' voor het grootste deel afgeschaft. Het werd inderdaad behouden voor 21 van de 71 senatoren: 10 senatoren aangeduid door het Vlaams Parlement, 10 senatoren aangeduid door het Parlement van de Franse Gemeenschap en 1 senator aangeduid door het Parlement van de Duitstalige Gemeenschap.

Vanaf de federale parlementsverkiezingen van 2014 wordt de Senaat samengesteld uit 50 senatoren die uit de deelstaatparlementen (gemeenschappen en gewesten) komen en10 gecoöpteerde senatoren.Voor de deelstaatsenatoren betreft het 29 senatoren aangeduid door het Vlaams Parlement, 10 senatoren aangeduid door het Parlement van de Franse Gemeenschap, 8 senatoren aangeduid door het Waals Parlement, 2 senatoren aangeduid door de Franse taalgroep in het Brussels Parlement en 1 senator aangeduid door het Parlement van de Duitstalige Gemeenschap. De 10 gecoöpteerde senatoren (6 Nederlandstaligen en 4 Franstaligen) worden aangeduid op basis van de verkiezingsresultaten voor de Kamer.

Bron: www.senate.be

Nele en/in de Senaat

Nele Lijnen als SENATOR 2006-2014

Voorzitter

Adviescomité voor gelijke kansen voor vrouwen en mannen

Ondervoorzitter

Commissie voor de Sociale Aangelegenheden

Lid

  • Adviescomité voor gelijke kansen voor vrouwen en mannen
  • Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
  • Werkgroep "Kansen en uitdagingen verbonden aan innoverende therapieën"

Plaatsvervanger

  • Commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen en voor de Landsverdediging
  • Controlecommissie betreffende de verkiezingsuitgaven en de boekhouding van de politieke partijen : afvaardiging Senaat

Parlementair werk

Auteursregister
Legislatuur 2010-2014        Legislatuur 2007-2010           Legislatuur 2003-2007

Wetgevend werk
Legislatuur 2010-2014        Legislatuur 2007-2010            Legislatuur 2003-2007

Schriftelijke vragen
Legislatuur 2010-2014         Legislatuur 2007-2010           Legislatuur 2003-2007

Mondelinge vragen
Legislatuur 2010-2014         Legislatuur 2007-2010           Legislatuur 2003-2007

Vragen om uitleg
Legislatuur 2010-2014          Legislatuur 2007-2010           Legislatuur 2003-2007

 Website van de Senaat: www.senate.be

Cybercrime

Iedereen heeft wel al eens een virus op zijn computer gehad. Vaak is zo een vervelend probleem relatief snel opgelost. Men stelt echter wereldwijd vast dat deze computervirussen steeds minder onschuldig worden. Er is sprake van een ware opmars van de zogenaamde cybercrime: criminelen verplaatsen hun activiteiten naar het internet. Via een malafide e-mail van een bank of via andere trucs proberen deze criminelen toegang te krijgen tot de computer van een onwetende gebruiker. Om enig zicht te krijgen op de omvang van dit probleem, niet alleen bij de gewone gebruiker maar ook bij de ICT van de overheid, heb ik hierover een aantal parlementaire vragen gesteld.

Lees meer: Cybercrime

Belgische wapenhandel

Wapens uit België, zowel Waalse conventionele wapens als Vlaamse hoogtechnologische wapens, zijn een gegeerd goed. En beide wapenindustrieën voeren maar wat graag uit omwille van economische belangen. Dit is uiteraard geen abnormaal gegeven. Maar wapens (en munitie) zijn duurzame producten en hebben doorgaans een lange levensduur. Controle op wederuitvoer op korte termijn is moeilijk, op lange termijn bijna schier onmogelijk. En verspreiden doen ze, onze Vlaamse en Waalse militaire producten, zo leren Mali en Syrië ons.

Lees meer: Belgische wapenhandel

Pensioenen

Wetgevende initiatieven inzake pensioenen

België vergrijst tegen een pijlsnel tempo. Op zich is dit een positieve evolutie. Dat we langer leven kunnen we alleen maar toejuichen. Maar door de opbouw van ons sociaal model gaan er ook een aantal negatieve aspecten mee gepaard, die we zo snel mogelijk dienen op te vangen, teneinde de welvaartstaat veilig te stellen en de intergenerationele solidariteit te garanderen. Het uitstippelen en volgen van ene tweesporenbeleid is daarbij noodzakelijk.

Lees meer: Pensioenen