• banner 2 1280 250 bpx
  • banner 1 1280 250 bpx
  • banner 5 1280 250 bpx

The sky is vanaf nu the limit voor flexi-jobs

De flexi-jobs voor bakkers, slagers en kappers zijn vanaf 1 januari een feit. En Open VLD zet graag nóg een stapje verder. De champagneflessen werden gisteren bovengehaald bij Open VLD. De liberalen halen een ferme politieke slag binnen door de uitspraak van het Grondwettelijk Hof over de flexi-jobs. Het Hof verwierp alle klachten van de vakbonden en geeft daarmee voldoende munitie aan de regering voor een verdere uitbreiding van het systeem.

Lees meer: The sky is vanaf nu the limit voor flexi-jobs

Flexi-jobs bevestigd door grondwettelijk hof

28 september 2017 - Het Grondwettelijke Hof heeft vandaag een uitspraak gedaan over de horecawet van eind 2015, waarin de flexi-jobs en de bruto = netto overuren voor de horeca ingevoerd werden. Het Hof oordeelt terecht dat de flexi-jobs grondwettelijk zijn en een nood in de sector invullen. De argumenten van de vakbonden worden dus volledig van tafel geveegd.

Lees meer: Flexi-jobs bevestigd door grondwettelijk hof

Vondelingenluik: Open Vld herhaalt pleidooi voor discreet bevallen

Open Vld wil discreet bevallen mogelijk maken. Dat zeggen Kamerleden Carina Van Cauter, Sabien Lahaye-Battheu en Nele Lijnen woensdag na het nieuws dat de voorbije vijf maanden drie jongetjes in het vondelingenluik van Moeders voor Moeders in Antwerpen zijn gelegd. Volgens Open Vld verzoent discreet bevallen in de mate van het mogelijke de belangen van de ouder met die van het ‘afstandskind’, zowel op korte als op lange termijn.

Lees meer: Vondelingenluik: Open Vld herhaalt pleidooi voor discreet bevallen

'Reizigers verdienen beter dan paniekreacties over de toekomst van het spoor'

'Niet elke privatisering is des duivels', vinden Kamerleden Sabien Lahaye-Battheu en Nele Lijnen (Open VLD).

Een stipt, kwaliteitsvol en betaalbaar spooraanbod, dat is het alternatief voor de files die we alle dagen op onze wegen zien. Daar zijn experts en beleidsmakers het over de partijgrenzen heen eens. Ondanks de vele stappen die reeds gezet zijn, lijkt de NMBS op dit moment niet in staat om dat alternatief waar te kunnen maken. De tijd dringt nochtans. Tegen 2023 moeten onze nationale spoorwegen van Europa kunnen aantonen dat ze voldoende performant zijn, anders zal de markt van het binnenlands spoorvervoer onherroepelijk worden opengesteld. Voor sommigen is het onbespreekbaar dat er private reizigerstreinen op de Belgische sporen zouden rijden. Nochtans werd het grootste deel van ons spoorwegnet in de 19e eeuw privaat aangelegd én geëxploiteerd. In de Antwerpse haven, maar ook ver daarbuiten, kan je bovendien goederentreinen van tientallen verschillende private operatoren op dezelfde sporen zien rijden.

Lees meer: 'Reizigers verdienen beter dan paniekreacties over de toekomst van het spoor'