Een voorbeeld van hoogwaardig openbaar vervoer voor Limburg: de as Tessenderlo – Leopoldsburg – Kinrooi
Enkele dagen geleden stelden Open Vld-collega’s uit de Kempen het plan voor van een kanaaltrein tussen Herentals en Laakdal. Deze trein kan mensen vervoeren op het bestaande goederenspoor en zo de vele bedrijven bedienen die daar liggen tussen het Albertkanaal en de E313 in het Economisch Netwerk Albertkanaal. Hier werken dagelijks ook vele Limburgers en dat inspireerde Marino Keulen en Nele Lijnen om vanuit Laakdal de verbinding naar Tessenderlo, Leopoldsburg en Kinrooi te maken. Zodoende ontstaat er een noordelijke West-Oost-as met hoogwaardig openbaar vervoer in Limburg. In een regio waar dit vandaag de dag zo goed als onbestaande is, biedt dit voordelen voor het woon-werkverkeer.
De opzet van de kanaaltrein die de Kempense liberalen voorstellen is vrij eenvoudig, op het bestaande goederenspoor tussen Herentals en Laakdal (spoorlijn 207) wil men personenvervoer mogelijk maken om de vele duizenden werknemers van bedrijven zoals Janssen Pharmaceutica, Nike of ExxonMobil, een alternatief voor de wagen te geven om op hun werk te geraken. Aangezien hier ook vele Limburgers tewerkgesteld worden, zien de Limburgse liberalen Marino Keulen en Nele Lijnen mogelijkheden om deze verbinding verder door te trekken richting Tessenderlo, Leopoldsburg en Kinrooi.
“Vanuit Laakdal kan de spoorlijn met ongeveer één kilometer bijkomend spoor doorgetrokken worden tot in Tessenderlo. Vanuit Tessenderlo bestaat er reeds een sneldienst (lijn 184) naar het station van Leopoldsburg (van waaruit men naar Hasselt kan sporen) en bijkomend kan men ook een trein voorzien op de bestaande spoorlijn 17 naar Diest om zo de verbinding tussen de kanaalzone en Diest te maken”, aldus Nele Lijnen. “Recent lanceerden we het voorstel om te voorzien in een snelle busverbinding tussen Leopoldsburg en Kinrooi over de N73. Indien al deze stappen gerealiseerd worden, ontstaat er een snelle verbinding tussen Tessenderlo en Kinrooi, een noordelijke as van West naar Oost doorheen onze provincie per trein en bus. Daar is absoluut nood aan!” vervolgt Marino Keulen.
“Met de invoering van basisbereikbaarheid, het operationaliseren van de vervoerregio Limburg vanaf eind 2020 en de Vlaamse cofinanciering van spoorprojecten hebben we als Limburgers zelf de sleutel in handen om dit project te realiseren,” zegt Keulen. “Met dit voorstel combineren we bovendien de ontsluiting van het noordelijke deel van onze provincie met de mogelijkheid om vele werknemers te vervoeren richting enkele grote industriegebieden aan het Albertkanaal juist over de provinciegrens. Een absolute win-winsituatie voor het openbaar vervoer,” besluit Lijnen.