Skip to main content
  • Slide Mobile 2019 2b
  • Slide Mobile 2019 3b
  • Slide Mobile 2019 4b
  • Slide Mobile 2019 5b
  • Slide Mobile 2019 6b
  • Slide Mobile 2019 7b
  • Slide Mobile 2019 8b
  • Slide Mobile 2019 9c

“Eenvoudige herorganisatie spoor zou veel opleveren”

Brussel - Kamerlid Nele Lijnen (Open Vld) heeft een plan om het Limburgs spoor anders te organiseren. “Een heel logisch, haalbaar plan waar we uitgaan van de bestaande infrastructuur en bestaand materieel”, zegt Lijnen die dit ook gaat voorleggen aan NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir. “We zorgen er ook voor dat we ons binnen Limburg meer kunnen verplaatsen met de trein. Hasselt wordt een hub waar alle lokale treinen aankomen, vandaaruit reis je om de 30 minuten verder naar buiten de provincie.”
“In de ontwerpen van het nieuwe investeringsplan voor de NMBS en Infrabel die nu circuleren, zit er wel eten en drinken voor Limburg”, zegt Lijnen. “De lijnen 19 (Mol-Hamont) en 15 (Mol-Hasselt) zouden elektrisch worden. Voor lijn 18 (Hasselt-Neerpelt) komt er een studie en samen met Nederland zou er weer grensoverschrijdend treinverkeer mogelijk worden tussen Hamont en Weert, wat heel wat mogelijkheden biedt. Met mijn voorstel wil ik naar de toekomst kijken, ik wil met deze blauwdruk het debat openen over hoe treinexploitatie op maat van Limburg eruit zou kunnen zien. Dat kan dan een voorbeeld zijn voor de rest van het land.”
 
Hub Hasselt
“Van Hasselt maken we een hub van waaruit zowel de lokale treinen als de IC-treinen vertrekken. Dus ook wie in Tongeren of in Genk de trein naar Brussel neemt, zal in Hasselt moeten overstappen. Toch gaan ook mensen uit Genk en Tongeren er op vooruit. Want we zorgen er ook voor dat er vanuit elk treinstation in Limburg om het half uur een trein naar Hasselt is en vanuit Hasselt om het half uur een trein naar Brussel. We willen zo ook treinverkeer in Limburg zelf aanmoedigen. Als er meer treinen zijn, dan gaan mensen die ook meer gebruiken. Aan de treinstations voorzien we dan ook parkings en aansluiting op de bus. We kiezen dus voor stations dicht bij huis in plaats van één grote carpoolparking aan de E314 in Halen. Zo blijven de treinreizigers ook uit de file. Want momenteel is de trein nauwelijks een alternatief voor de auto. Toch is het mogelijk om met de bestaande infrastructuur en het bestaande materieel een aanbod uit te bouwen op maat van Limburg dat echt kan concurreren met de auto.”
 
Uurregeling
Nele Lijnen heeft ook de krijtlijnen voor een uurregeling uitgewerkt. “De IC-trein vanuit Hasselt zou telkens op het halve en op het uur naar Brussel kunnen vertrekken. De treinen van het Limburgse net komen telkens zo'n 5 à 10 minuten voor het vertrek van de IC aan in Hasselt. Voor de verbinding Tongeren-Brussel-Centraal zou dit betekenen dat de reistijd ongeveer gelijk blijft, maar dat het aantal snelle
verbindingen wel verdubbelt. Stations als Zonhoven of Bilzen blijken dan plots zeer interessante vertrekstations voor Brussel. Ook Houthalen zouden ze opnieuw kunnen openen. Studenten zouden een nieuw station dichter bij de universitaire campus in Diepenbeek goed kunnen gebruiken.”
“Deze L-treinen sluiten in Hasselt ook op elkaar aan. Dat betekent dat elk station in Limburg - met uitzondering van Lommel en Overpelt die niet rechtstreeks met Hasselt verbonden kunnen worden - met één vlotte overstap bereikbaar zijn vanuit elk ander Limburgs station.”
 
Privé
Ook private bedrijven zouden geïnteresseerd kunnen zijn in het uitbaten van die lokale lijnen, denkt Lijnen. “In Nederlands-Limburg zijn de lokale lijnen die sinds 2006 uitbesteed zijn aan private operatoren in elk geval een groot succes. Zowel het reizigersaantal als de tevredenheid is gevoelig gestegen. Treinlijnen die de NS wilde afstoten bleken plots toch bijzonder rendabel in private handen. Tegen 2023 wordt het reizigersvervoer in ons land geliberaliseerd en zal de NMBS niet meer automatisch instaan voor alle treinverbindingen. Dit Limburgs project kan als proefproject dienen.”
 
Bron: Het Belang van Limburg, 10/11/2017 p.6, auteur: Liliana CASAGRANDE