Skip to main content
  • Slide Mobile 2019 2b
  • Slide Mobile 2019 3b
  • Slide Mobile 2019 4b
  • Slide Mobile 2019 5b
  • Slide Mobile 2019 6b
  • Slide Mobile 2019 7b
  • Slide Mobile 2019 8b
  • Slide Mobile 2019 9c

Limburg als proeftuin voor zelfrijdende auto's

Open Vld stelde haar mobiliteitsplan voor Limburg voor bij Volvo-garage Rutten in Hechtel-Eksel. Er zijn zeven mobiliteitsprioriteiten. Meest in het oog springende voorstel is om van Limburg een proeftuin te maken voor zelfrijdende auto's en trams. 

Lees verder

Limburg als proeftuin voor liberalisering spoor

Open Vld wil dat Limburg in het volgende federale regeerakkoord wordt aangeduid als proeftuin voor de liberalisering van het spoor in ons land. Volgens Patrick Dewael en Nele Lijnen heeft de NMBS gefaald om het aanbod te verbeteren en moet een privévervoerder het interne Limburgse spoorwegnet gaan uitbaten. Als voorbeeld kijken ze naar Nederlands-Limburg.

Lees verder

Ook korting voor aanwerving tweede werknemer

Sinds 1 januari 2016 kunnen startende ondernemers die een eerste medewerker aanwerven, beroep doen op een bijna volledige vrijstelling van de sociale zekerheidsbijdragen die ze normaal als werkgever moeten betalen. “We willen nu ook de aanwerving van een tweede werknemer voor starters vrijstellen van werkgeversbijdragen”, zegt Kamerlid Nele Lijnen (Open Vld). “Zo willen we bedrijven meer kansen geven om te groeien en te zorgen voor extra werkgelegenheid. Dat betekent ook dat mensen meer koopkracht krijgen en onze economie meer slagkracht heeft. Het is ook goed nieuws voor de sociale zekerheid want hoe meer mensen met een job, hoe meer bijdragen aan sociale zekerheid.”

Lees verder

Fiets op de trein blijft toegelaten

Als we vergelijken met Nederland, dan komt daar 47 procent van de treinpendelaars met de fiets naar het station. In België is dat maar 22 procent. Trein en fiets zijn een ideale combinatie. Er is wat dat betreft nog veel groeimarge in ons land. De NMBS moet dan ook volop gaan voor dit potentieel als alternatief voor de wagen. Het kan een oplossing zijn voor de mobiliteit van deur tot deur. Daarom pleit ik ook voor multifunctionele rijtuigen. Niet alleen voor fietsen, maar ook voor grotere groepen en rolstoelgebruikers.

Lees verder